2014 slecht jaar voor Lufthansa

De koers van het aandeel Lufthansa lag in de eerste helft van 2014 beduidend hoger dan de huidige koers. Het bekendmaken van de jaarcijfers op vrijdag 20 februari, zorgde afgelopen week voor een verdere daling.

Nettoverlies in 2014

Op vrijdag 27 februari noteerde het aandeel 13,07 euro. Ter vergelijking: op 27 februari 2014 stond het aandeel nog op 18,87 euro. Het afgelopen jaar verliep voor Lufthansa niet erg voorspoedig. Hoewel de omzet met 30 miljard euro ongeveer gelijk bleef, ontstond een nettoverlies van 732 miljoen euro. Een flinke tegenvaller wanneer bedacht wordt dat eind 2013 nog een winst in de boeken stond van 407 miljoen euro.

Pensioenrechten drukken zwaar

Lufthansa werd geconfronteerd met verschillende problemen. De verkoop van een IT-afdeling pakte negatief uit en ook op contracten die Lufthansa moesten beschermen tegen het stijgen van de olieprijs werd verlies geleden.
Binnen het bedrijf staan de verhoudingen met de eigen piloten op scherp. Inzet zijn de pensioenrechten. De pensioengerechtigde leeftijd ligt nu op 55 jaar, maar Lufthansa wil die verhogen naar 60 jaar. Dit zal niet alleen gelden bij Lufthansa zelf, maar ook bij de prijsvechtende dochtermaatschappij Germanwings. Dit voornemen geeft onrust en heeft in 2014 zelfs enkele keren tot staking geleid. Intussen drukken de pensioenrechten in toenemende mate op de balans doordat de rente steeds verder daalt.

De nieuwe TaxiBot

Gelukkig komen er vanuit Lufthansa ook goede berichten. Afgelopen maand heeft de maatschappij op luchthaven Frankfurt een forse innovatieve stap gezet. De nieuwe TaxiBot werd voor commerciƫle vluchten in gebruik genomen. Dit hybride voertuig sleept lijntoestellen met uitstaande motoren vanaf de gate naar het begin van de startbaan. Bijzonder is dat de piloten zelf de TaxiBot vanuit de cockpit besturen. Het nieuwe concept vermindert op de grond de uitstoot van geluid en fijnstof en kan per jaar alleen al op luchthaven Frankfurt 2.700 ton aan brandstof besparen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *