Adidas is heel goed bezig!

Ook bij het sportmerk Adidas staat de innovatie niet stil. Bovendien kon het merk ondanks slechte marktomstandigheden een verkoopgroei laten zien in 2014. De uitzichten en het optiesadvies voor Adidas zijn dan ook positief.

Adidas werkt in VS aan comeback

In de Verenigde Staten heeft Adidas veel last van concurrentie door de merken Nike en Under Armour. Het omzetverschil met Nike is in de afgelopen tien jaar verdubbeld naar 12 miljard euro. Ook moest Adidas haar nummer twee positie afstaan aan Under Armour.
Maar Adidas slaat krachtig terug. Met een sterk oog voor trendgevoeligheid, lanceerde het merk een nieuwe schoenen- en kledingcollectie onder de naam Yeezy. Adidas ging hiervoor de samenwerking aan met rapper Kanye West. Een gouden greep zo bleek, want bij de lancering van de eerste schoen onder dit label ontstond een enorme hype en kampeerden klanten afwachtend voor de winkels.

Online en mobiel in de lift

Ook de online verkoop steeg in het eerste half jaar van 2015 met maar liefst 57 procent. In euro’s kwam die omzet uit op ruim 239 miljoen. Van de totale omzet over het afgelopen half jaar van 7,99 miljard euro, maken de onlineverkopen momenteel 3 procent uit.
Een andere innovatieve stap is de aankoop van de Oostenrijkse app Runtastic. Deze app zal beschikbaar komen voor de eigen hardloop community van Adidas, te vinden op Micoach.adidas.com. Adidas krijgt op deze manier toegang tot 70 miljoen sporters wereldwijd, die de app al voor hun sport gebruiken. Ook wordt hiermee een inhaalslag gemaakt op het Amerikaanse Under Armour, dat ook al enkele sportieve apps bezit.

Productie in de winkel

Hoge verwachtingen heeft Adidas van haar geplande ‘Store Factory’s, waarvan de eerste in 2016 open gaat. In deze nieuwe winkels worden Adidas producten naar wens van de klant op maat geproduceerd. De productie die momenteel voornamelijk plaatsvindt in Azië, zal bij deze nieuwe marktbenadering deels door de winkelproductie worden vervangen. Adidas hoopt op die manier vraag en aanbod beter op elkaar te kunnen afstemmen, zonder dat dit tot voorraadtekorten of voorraadoverschotten leidt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *