Aldi en Lidl sterk op Britse en Ierse markt

Het gaat goed met de Duitse supers Lidl en Aldi op de Britse markt. Voor het tweede jaar op rij is hun marktaandeel sterk gegroeid.

Stevige groei in 2015

Uit metingen van het internationaal opererende Kantar Worldpanel blijkt, dat Aldi en Lidl in 2015 beide flink zijn uitgedijd. Aldi groeide met maar liefst 15,8 procent, terwijl Lidl haar omvang zag toenemen met 14,4 procent. Ook het marktaandeel dat de prijsvechters samen hebben op de Britse markt, steeg in de loop van het jaar aanzienlijk. Bediende Aldi en Lidl samen 8,3 procent van de markt in het begin van het jaar, eind 2015 stond dit aandeel op 9,7 procent.

Op naar de 1.000 vestigingen!

Naar het zich laat aanzien zet de groei van de Duitse ketens in 2016 onverminderd door. Aldi is van plan om dit jaar maar liefst 80 nieuwe vestigingen te openen in het Verenigd Koninkrijk. Dit zal aan circa 5.000 mensen nieuw werk opleveren en brengt het aantal vestigingen op 700. De investering in nieuwe supermarkten maakt deel uit van een investeringsplan ter grootte van 600 miljoen Britse ponden, dat door Aldi al in 2014 werd aangekondigd. Ook de mijlpaal van 700 winkels zal slechts een tussenstap zijn, want Aldi heeft zich ten doel gesteld om in 2022 het aantal van 1.000 supermarkten in het Verenigd koninkrijk te halen.

Ook online verkoop

Niet alleen in stenen winkels veroveren de Duitse supers in Groot-Brittanniƫ steeds meer markt. Sinds januari van dit jaar verkoopt Aldi ook haar producten online. Het bedrijf ziet Groot-Brittanniƫ als een ideaal testgebied, omdat de Britse consument al goed gewend is aan de online verkoop van levensmiddelen.

Ook sterk in Ierland

Inmiddels blijken Aldi en Lidl samen ook bijzonder sterk te zijn geworden op de Ierse markt. Uit berekeningen van het Kantar Worldpanel blijkt, dat beide supers samen al bijna 16 procent van de Ierse markt in handen hebben.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *