Colruyt snoept marktaandeel af van Delhaize

De supermarktketens van de Belgische Colruyt Groep zijn de gedoodverfde concurrent van de Belgische supermarktketen Delhaize. Colruyt sloot het afgelopen boekjaar dat liep tot maart 2016 af met goede cijfers.

Stijging omzet en marktaandeel

De Colruyt Groep is een concern dat veel producten in eigen beheer maakt. Zaken als vlees, kaas, wijn en koffie komen uit de eigen fabriek. Ook is het concern op een aantal andere terreinen actief waaronder de groothandel. Colruyt Groep zag het marktaandeel van haar supermarktketens het afgelopen jaar met een half procent stijgen. Hiermee loopt het concern in op concurrent Delhaize in en bedient nu met haar supermarktketens 31,5 procent van de markt. De Colruyt Groep kon een jaaromzet noteren van ruim 9,1 miljard euro. Daarmee maakte het concern een omzetstijging zichtbaar van maar liefst 2,9 procent.

Winststijging in zwakke markt

Ook de winst steeg met 10,7 procent fors ten opzichte van vorig jaar. Hier was wel sterk de invloed zichtbaar van de boete van 31,6 miljoen euro die de Colruyt Groep vorig jaar moest betalen wegens ongeoorloofde prijsafspraken. De cijfers zijn indrukwekkend omdat op de Belgische markt weinig tekenen te zien zijn van economisch herstel. Net als in het afgelopen boekjaar zullen de supermarkten van Colruyt ook dit jaar flink moeten concurreren met agressieve aanbiedingen op prijs.

Ook andere dochters draaien goed

Niet alleen de supermarkten onder de naam Colruyt deden het erg goed. Ook de dochterketens Okay, Bio-Planet en Cru realiseerden een omzetgroei van meer dan 13 procent. Hun gezamenlijke omzet bedroeg in euro’s ruim 758 miljoen. Het groothandelsdeel van de Colruyt Groep zat ook in de lift. Hier steeg de omzet met 2 procent tot 769 miljoen euro. Het is hier vooral de samenwerking met de afnemers van Spar die het bedrijf geen windeieren legt. Ook andere activiteiten van het concern lieten groei zien. Slechts de tankstations onder de naam DATS 24 lieten een daling zien. Hiervan waren de gedaalde brandstofprijzen de oorzaak.

Waarde aandeel daalt

Ondanks het hoger dan verwachte dividend van 1,12 euro dat beschikbaar werd gesteld, waren beleggers niet tevreden. Noteerde het aandeel op 21 juni nog ruim 54,5 euro, op 22 juni daalde de waarde bijna tot 49,5 euro. In die waarde kwam de rest van de week weinig verandering.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *