De sterke positie van Beiersdorf

De zaken gaan uitstekend bij de Duitse multinational Beiersdorf. De onderneming die bekend is van merken als Nivea, Hansaplast, Labello en Eucerin, realiseerde in 2014 een fikse omzetgroei.

Hogere groei dan verwacht

De omzet groeide met 4,7 procent. Wordt dit getal gecorrigeerd voor overnames en valutabewegingen, dan blijft nog steeds een respectabele groei van 2,3 procent over. Hiermee overtreft Beiersdorf de verwachtingen van analisten.
In euro’s komt de omzet over 2014 uit op 6,3 miljard. Met name het vierde kwartaal blijkt voor de onderneming erg gunstig te hebben uitgepakt. Binnen de DAX met de dertig grootste Duitse beursgenoteerde ondernemingen, behoorde Beiersdorf na dit nieuws tot de stijgers met maar liefst 5,7 procent.

Groei houdt waarschijnlijk aan

Aan de omzetgroei van 4,7 procent droegen zowel de cosmeticatak (4,8 procent) als het kleinere dochterbedrijf Tesa (4,4 procent) in min of meer gelijke mate bij. De vraag naar cosmetica steeg in alle delen van de wereld, maar een echte uitschieter in de verkoopresultaten (+9,6 procent) werd gerealiseerd in Azië, Afrika en Australië.
Analisten zijn er vooral erg over te spreken dat Beiersdorf bij een krimpende Europese markt de omzet zo goed op peil weet te houden. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door productverbreding en diversificatie. De stevige basis van de onderneming voedt ook de verwachting dat de groei zal aanhouden in 2015.

Nivea het belangrijkste merk

Beiersdorf noemt Nivea haar belangrijkste merk. Het bedrijf ondersteunt het merk met goed uitgedachte, sterke marketingcampagnes waarin het gezin centraal staat. Dit blijkt bijzonder succesvol te zijn. Bovendien speelt Beiersdorf met haar campagnes handig in op de groeiperspectieven die in Azië bestaan.
Natuurlijk speelt innovatie steeds een belangrijke rol. Zo stapte het meer dan honderd jaar oude Nivea afgelopen week in het voor haar nieuwe marktsegment van damesscheerapparaten. Uiteraard met de bijbehorende (scheer)crèmes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *