Het zelf doen van marktonderzoek

Wie op zoek is naar gedegen marktonderzoek hoeft niet ver te kijken. Typ de zoekterm in in een willekeurige zoekmachine op internet en er komende duizenden resultaten terug. Dit is een goede manier om zeker te zijn dat het onderzoek goed wordt uitgevoerd. Tegelijkertijd is het ook een zeer kostbare manier. De bureaus werken immers niet voor voordelige tarieven. Het is echter ook zo dat er heel veel zelf gedaan kan worden wanneer het om het onderzoeken van de markt gaat. Wanneer je op een aantal punten let, dan kan je een heel eind komen met je eigen onderzoek.

Wees grondig
De grootste fout die gemaakt wordt wanneer iemand zelf marktonderzoek gaat uitvoeren is dat het onderzoek te veel beperkt wordt. Wie het echt goed wil aanpakken moet dus ook echt grondig te werk gaan. Het is minstens zo belangrijk om het onderzoek van achter het bureau goed uit te voeren als het daadwerkelijke veldwerk. De secundaire gegevens die hiermee worden verkregen zijn van belang om de juiste primaire gegevens te kunnen zoeken. Dit wordt nog weleens onderschat. Terwijl dit juist van groot belang is om de juiste gegevens te kunnen achterhalen en zo meer succes te kunnen boeken.

Alle stappen doorlopen
Het is ook van groot belang dat alle stappen worden doorlopen wanneer een onderzoek wordt gedaan. Dit betekent dat er dus niet alleen gegevens verzameld moeten worden en een analyse gemaakt moet worden. Ook moeten de gegevens juist geïnterpreteerd worden en de uitkomsten op de juiste manier verspreid worden. Dit is dan ook de reden waarom de bureaus die worden ingeschakeld vaak een stuk duurder zijn dan wanneer eigen onderzoek gedaan wordt. Het uitvoeren van een compleet onderzoek is vooral ook tijdrovend en omvat vele facetten. Dit is het belangrijkste om te onthouden om te zorgen voor een goed resultaat van het onderzoek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *