Huawei bijzonder succesvol

Het Chinese bedrijf Huawei neemt een bijzondere plaats in binnen de markt van hoogwaardige telecomapparatuur. Het jaar 2015 was voor Huawei een bijzonder profijtelijk jaar.

Explosieve omzet- en winstgroei

Zowel de omzet als de nettowinst van Huawei gingen met een fors tweecijferig percentage omhoog. De omzet steeg met 37 procent tot circa 53,7 miljard euro en de winst steeg met 33 procent tot circa 5 miljard euro. Huawei is sinds 2012 bijzonder actief op de Europese consumentenmarkt. Als Chinees bedrijf verkoopt het hier smartphones onder haar eigen naam. Deze jonge consumententak deed het uitzonderlijk goed in 2015. De omzet steeg met maar liefst 73 procent en groeide uit tot zo’n 17 miljard euro. Naast de consumententak stegen ook omzet en winst in de andere twee takken van het bedrijf bijzonder goed. Het bedrijfsdeel dat in Europa de uitrol van telecomnetwerken verzorgt, zag haar omzet met meer dan een vijfde toenemen tot circa 31 miljard euro. Ook de veel kleinere zakelijke tak deed het uitstekend met een omzetstijging van bijna 45 procent.

Steeds meer consumenten kopen Huawei

Op de consumentenmarkt wordt Huawei steeds meer als belangrijke speler geaccepteerd. Consumenten zien de smartphones van het merk in een toenemend aantal gevallen als een aantrekkelijk geprijsd alternatief voor de bekende westerse merken. Naast Europa is Huawei ook actief in het Midden-Oosten en Afrika. Het bedrijf behaalt door deze spreiding nog maar 40 procent van haar omzet op de Chinese thuismarkt. Ook voor het lopende jaar verwacht Huawei een forse omzetgroei. Die zal iets lager zijn dan in 2015, maar afhankelijk van het bedrijfsonderdeel toch oplopend van zo’n 23 tot 30 procent.

Kwaliteitscamera’s van Leica

Om de markt stevig in handen te krijgen, investeert Huawei behoorlijk sterk in innovatie. Zo ging het afgelopen jaar zo’n 15 procent van de jaaromzet naar research en development. De consument ziet hiervan de gevolgen. Zo is het nieuwe smartphonemodel P9 uitgerust met twee camera’s van de roemruchte Duitse producent Leica. Dit nieuwe vlaggenschipmodel kan zich hierdoor meten met topcamera’s uit het assortiment van producenten als LG, Sony en Samsung.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *