Lamborghini geeft Bos en Gore de middelvinger

Kijk, zo kan het ook. De milieuhype houdt iedere autofabrikant in de greep. Zelfs Ferrari doet zijn best met een ecologisch verantwoorde 430. Dus wat doet Lamborghini? Helemaal niets! Sorry Groenen, Sant’ Agata doet niet mee.

Geen heil

CEO Stephan Winkelmann ziet er simpelweg geen heil in om kleinere motoren met (meer) turbo’s te bouwen, zoals concurrent Ferrari dat onder andere overweegt op bepaalde modellen. De beweegreden is simpel: Lamborghini verkoopt flink meer auto’s dan een paar jaar geleden, maar nog steeds is het niet bepaald een verkooptopper. Vorig jaar kregen 2604 handen een sleuteltje van een gloednieuwe Lambo in hun handen gedrukt. Vrijwel alle eigenaren rijden jaarlijks hooguit 8000 kilometer. Een rekensommetje waarbij we per eigenaar uitgaan van dat maximum leert ons, dat de nieuwe Lamborghini’s die afgelopen jaar zijn verkocht, allen tezamen hooguit 20.832.000 kilometer gaan rijden. Een totaal merk dat evenveel kilometers rijdt als het wagenpark van een redelijk groot bedrijf. Dat is gewoon te weinig om je druk te gaan maken om de uitstoot.

Te kort dag

Bovendien verklaart Winkelmann dat ze de nieuwe emissie-eisen niet kunnen halen voor de tijd die er gegeven wordt. En eigenlijk doet het merk het best aardig als je kijkt naar de cijfertjes. De nieuwe LP560-4 verbruikt 14 liter op 100 gereden kilometers, 1 op meer dan 7! Er zijn meer dan genoeg Alfa’s, BMW’s en andere massamerken die het er met wat snellere varianten minder goed vanaf weten te brengen. En die zijn echt niet zo snel als zo’n kekke Lamborghini Gallardo.

Druppel

Dachten de milieufreaks iedereen maar een beetje mee te krijgen in hun strijd om deze druppel op de gloeiende plaat die vervuiling heet te kunnen wegpoetsen? Helaas, sommige automerken blijven trouw aan hun doel: Petrolheads blij maken! Met andere woorden: het enige dat groen is aan een Lambo, is nog steeds de lak. Zoals het hoort.