Lufthansa wordt zelf prijsvechter

Per 1 oktober maakt de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa voor haar korte vluchten de overstap naar een compleet nieuw tariefsysteem. Het is de grootste tariefwijziging in tientallen jaren en het brengt de luchtvaartmaatschappij in het segment waarbinnen bekende prijsvechters als Ryanair, easyJet en Air Lingus zich al bewezen hebben.

Drie verschillende tarieven

Voor korte afstandsvluchten met alleen handbagage gaat een voordeliger tarief gelden. Het reserveren van stoelplekken gaat extra geld kosten en de vlucht vroeg boeken wordt beloond met een lager tarief. Dit zijn globaal de veranderingen die zullen worden doorgevoerd. Lufthansa gaat zo qua tarifering steeds meer lijken op haar dochtermaatschappij en prijsvechter Germanwings.

Steeds meer concurrentie van prijsvechters

Lufthansa zal het nieuwe tariefsysteem nodig hebben om de druk te kunnen weerstaan van de almaar sterker wordende concurrentie. Zo kondigde Turkish Airlines vorige week aan met haar prijsvechter AnadoluJet de Duitse markt te willen betreden. Lufthansa is intussen zelf bezig haar dochters Germanwings en Eurowings samen te voegen tot één prijsvechter met de naam Eurowings. Een nieuwe Turkse prijsvechter naast de al bestaande prijsvechters zal Lufthansa hierbij niet goed uitkomen.

Vinden vakbond en directie elkaar?

Intern lijken bij Lufthansa de wolken enigszins op te trekken. Natuurlijk dreunt de ramp met het passagierstoestel van dochteronderneming Germanwings nog steeds na en heeft Lufthansa last van tegenvallende inkomsten. De miljoenen verslindende pilotenacties tegen het bezuinigingsbeleid van de luchtvaartmaatschappij lijken echter stil te vallen. De pilotenvakbond is nu bereid om een verhoging van de pensioenleeftijd te accepteren. Die zou mogen verschuiven van 58 naar 60 jaar. De pensioenleeftijd ligt dan nog maar 1 jaar lager dan de door Lufthansa gewenste 61 jaar. Ook streeft de vakbond naar een akkoord over de salarissen bij de prijsvechtende dochter Eurowings. Wél stelt zij als eis dat Eurowings gevestigd gaat worden in Duitsland en niet in Oostenrijk, zoals Lufthansa eigenlijk wil. De piloten van Eurowings krijgen in dat geval de (betere) Duitse arbeidvoorwaarden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *