Metro Group weer op koers

Na een aantal magere jaren lijkt de Duitse Metro Group de weg naar boven te hebben teruggevonden. Eindelijk is er weer sprake van omzetgroei.

De takken van het concern

Metro Group werkt met een gebroken boekjaar. De cijfers van oktober 2014 tot juni 2015 lieten een omzetstijging zien van 1,6 procent. De totale jaaromzet van de Metro Group beweegt zich de laatste jaren rond de 65 miljard euro. Het concern wordt gevormd door een aantal bekende bedrijven. Zo maken groothandelsbedrijven Metro Cash&Carry en Makro Cash&Carry er deel van uit. Maar ook de elektronicawinkels Media Markt en Saturn zijn onderdeel van de Metro Group. Metro en Makro zitten in 28 landen, terwijl Media Markt en Saturn met circa 1.000 winkels in 15 landen aanwezig zijn. Ook de keten Real met 300 grote supermarkten hoort bij het concern. Real winkels zitten voornamelijk in Duitsland.

Kaufhof warenhuizen afgestoten

Groothandels Metro en Makro en de elektronicaketens Media Markt en Saturn zijn momenteel goed voor 82 procent van de omzet. Op supermarktketen Real moest eerder dit jaar fors worden afgeschreven. Tot het midden van 2015 maakte ook de Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof deel uit van de Metro Group. Deze keten, die onder de naam Galeria Inno ook enkele vestigingen in België heeft, werd in juni voor 3,2 miljard dollar aan de Canadese Hudson’s Bay Company (HBC) verkocht.

Uitbreiding in Azië

Drie vaste beleggers hebben samen een meerderheidsbelang in het concern. Eén van deze aandeelhouders, de Duitse familie Haniel, verkleinde in mei haar belang van 30 naar 25 procent. Aan deze verkoop verdiende de familie zo’n 500 miljoen euro.
De Metro Group kiest ook in Azië voor verdere groei. Zo kocht het concern onlangs in Singapore de Classic Fine Foods Group (CFF). CFF is sterk in Food Service Distribution (FSD), een activiteit waar de Metro Group graag in wil groeien.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *