Nieuwe joint venture met Ziggo en Vodafone Nederland

Ziggo en Vodafone Nederland gaan samen verder als één organisatie. De nieuwe provider krijgt een vast en mobiel netwerk en moet beter concurreren met marktleiders op het gebied van (vaste en mobiele) telefonie, internet en televisie in ons land, zoals KPN, T-Mobile en Tele2.

Achtergrondinformatie over de joint venture

Het moederbedrijf van Ziggo, Liberty Global, richt een joint venture op met Vodafone Nederland. Op deze manier wordt er een nieuwe provider gecreëerd, die zowel de diensten van Ziggo als de diensten van Vodafone Nederland van dit moment aan moet bieden. Beide bedrijven krijgen de helft van de gezamenlijke onderneming in handen, maar Vodafone moet nog wel 1 miljard euro betalen aan Liberty Global om de joint venture mogelijk te maken.

Onder welke naam de nieuwe provider actief zal zijn op de Nederlandse markt, is nog niet bekend. Daarnaast is ook niet bekend of het samengaan van de bedrijven veranderingen met zich mee zal brengen voor klanten en/of investeerders. Wel is duidelijk dat er nieuwe abonnementen aangeboden zullen worden, waarin vast internet via het Ziggo-netwerk en mobiel internet via het Vodafone-netwerk inbegrepen zijn.

Joint venture brengt besparingen met zich mee

Door de nieuwe samenwerking tussen Ziggo en Vodafone Nederland, verwachten de bedrijven ongeveer 280 miljoen euro per jaar te kunnen besparen. Het gaat hierbij om kosten op de infrastructuur, maar ook om kosten op het gebied van marketing en administratie. Op dit moment spreken de bedrijven nog niet over een verlies van banen, maar volgens experts is het onmogelijk om geen enkele baan verloren te laten gaan door het ontstaan van de joint venture. Medewerkers van Ziggo en Vodafone Nederland blijven dan ook nog even in onduidelijkheid, want mogelijk gaan er wel banen verloren door de joint venture.

Door de kostenbesparing die uit de joint venture voortkomt, houden de bedrijven meer winst over. Dit betekent dat zij kunnen investeren in nieuwe producten en/of diensten, waardoor de concurrentiepositie verbetert. Daar komt nog bij dat de bedrijven van elkaars krachten kunnen leren, waardoor zij beide sterker worden en gemakkelijker de concurrentie aan kunnen gaan met andere grote bedrijven op de Nederlandse telecommarkt.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *