Prijsdruk? RyanAir heeft nergens last van met dubbele winstcijfers

RyanAir heeft niet veel gemerkt van de druk op de ticketprijzen na de aanslagen in Parijs op 13 november van het jaar 2015. Ondanks de prijsdruk, heeft de vliegmaatschappij namelijk de winst in de laatste drie maanden van 2015 ruimschoots verdubbeld. Hierbij werd de luchtvaartmaatschappij geholpen door een sterke passagiersgroei en lagere brandstofprijzen, waardoor de winst ondanks de prijsdruk toch hoog uitviel.

25 miljoen passagiers voor RyanAir

De grootste prijsvechter van Europa vervoerde in het derde kwartaal van het afgebroken boekjaar maar liefst 25 miljoen passagiers. Dit is een vijfde meer dan een jaar eerder, waardoor de omzet toenam tot 1,33 miljard euro. Onder de streep bleef er 103 miljoen euro over, tegen 49 miljoen euro in de laatste drie maanden van het jaar daarvoor. Vergelijk je de cijfers van het derde kwartaal van 2015 met de cijfers van hetzelfde kwartaal in 2014, dan is er dus sprake van een ruime verdubbeling.

Prijsdruk door afgenomen reislust na aanslagen

Net zoals veel concurrenten, had ook RyanAir last van een afgenomen reislust door de aanslagen in Parijs. Om vliegtuigen toch te vullen met passagiers, sneed het bedrijf flink in de tarieven van vliegreizen. Hierdoor is de gemiddelde ticketprijs met 1 procent gedaald, terwijl hier vooraf geen rekening mee gehouden was. Dat de prijsdruk hoger is geworden, heeft echter geen invloed gehad op de omzet en de winst van het bedrijf.

RyanAir profiteert van flinke besparingen

Naast het feit dat er veel passagiers vervoerd werden, had RyanAir ook te maken met flinke besparingen. De sterk gedaalde olieprijs zorgde voor het grootste deel van de kostenbesparing van 5 procent, want de lagere olieprijzen zorgden voor een kostendaling van 4 procent.

Ook voor het lopende kwartaal verwacht RyanAir een sterke daling van de ticketprijzen. Het bedrijf verwacht dat de ticketprijzen verder dalen dan voorheen werd voorzien, waardoor de prijsdruk dus hetzelfde blijft. De winstverwachting voor het komende jaar is echter nog niet in gevaar, maar RyanAir waarschuwt wel dat er nog geen zicht is op de omzet- en winstcijfers van 2016. Dit komt omdat het bedrijf geen zicht heeft op hoe de verkopen zich rond Pasen zullen ontwikkelen, waardoor een duidelijk perspectief met betrekking tot de toekomst nog niet gegeven kan worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *