Renault groeit flink in India

Het Franse autoconcern Renault is op de Europese markt actief met twee merken. In de eerste plaats natuurlijk met het oorspronkelijke merk Renault, maar daarnaast is ook het in Roemenië geproduceerde Dacia een echte hit. Worden in Europa de auto’s van de twee merken strikt gescheiden gehouden, op de Indiase automarkt gooit Renault de merken volledig door elkaar.

Behoudt de Renault Duster haar voorsprong?

Zo rijdt in India al een tijdlang de Renault Duster als vlaggenschip rond. De auto werd in 2012 in India op de markt gebracht en is sindsdien uitgegroeid tot de meest begeerde SUV van het land. Renault heeft een gefacelift model in de planning, dat in 2016 zal worden geïntroduceerd. Nog belangrijker zijn de werkzaamheden aan de nieuwe generatie Dusters, die naar verwachting in 2018 op de Indiase markt zal uitkomen. Sinds de introductie in 2012 heeft het model er vele concurrenten bijgekregen, zoals de Hyundai Creta, Ford EcoSport, Maruti S-Cross en Mahindra Scorpio. Er zal dus veel scherper op prijs moeten worden geconcurreerd. Dit is de reden waarom Renault steeds verder wil gaan in het verwerken van plaatselijk geproduceerde onderdelen. Die zijn goedkoper en drukken zo de verkoopprijs. De huidige generatie Dusters bestaat nu voor 70 procent uit zulke onderdelen en bij Renault ligt het in de planning dit percentage te verhogen naar 80 procent.

Kwid direct al een hit

Intussen bedient Renault de Indiase markt ook op een andere manier. Zo werd onlangs met veel bombarie de nieuwe Renault Kwid geïntroduceerd. Het hippe SUV model is speciaal ontworpen voor de Indiase markt en berust op in India ontwikkelde technologie. De auto blijkt al direct een hit. In de twee weken die volgden op de introductie, werden al 25.000 bestellingen geplaatst. De auto is laag geprijsd en spreekt vooral ook jonge kopers aan. Veertig procent van de bestellingen werd geplaatst door kopers jonger dan 28 jaar.

Op naar 5 procent marktaandeel

De introductie van de Renault Kwid volgt op de introductie van de Renault Lodgy in april van dit jaar. Topman van Renault India Sumit Sawhney verklaarde enkele weken geleden dat Renault elk jaar een compleet nieuw model op de markt zal gaan brengen. Tegen eind 2016 verwacht Renault India haar marktaandeel verdubbeld te hebben naar 5 procent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *