Wat gaat er met de retailsector gebeuren?

Waar is de retailsector in Nederland aan toe? Geen onwaarschijnlijke vraag voor de gemiddelde Nederlander die iets met deze sector te maken heeft. Afgelopen weken puilde het nieuws uit van verschillende voorbeelden van winkelketens en warenhuizen die dreigden kopje onder te gaan of in ieder geval rigoureus een andere koers moesten kiezen door tegenvallende resultaten. Zo zagen we al dat Blokker bezig is te reorganiseren, en is het voor V&D nog steeds erop of eronder, zolang het personeel zich (begrijpelijkerwijs) blijft verzetten tegen de eenzijdig ingevoerde salarisverlaging.

De retailsector schudt op zijn grondvesten, althans zo lijkt het. Vorige week maandag moest het voltallige personeel na sluitingstijd even blijven hangen voor een belangrijke mededeling. Het bleek te gaan om een vervelende mededeling voor 440 van de 7200 medewerkers. Deze werknemers zullen namelijk op zoek moeten naar een andere werkgever. Daarnaast moet Blokker zo’n 25 miljoen euro gaan investeren om de boel te reorganiseren.

Maar de situatie bij Blokker is – afgezien het leed van ontslag dat de 440 werknemers voelen – een stuk minder ingrijpend dan bij V&D. Dat heeft onderhandeld met verschillende stakeholders over een mogelijke toekomst nadat het bedrijf eerder nog failliet leek te gaan. De top van V&D lijkt te bestaan uit bloedverwanten van de boeienkoning Houdini, want ze wisten zich uit een ogenschijnlijk onmogelijke situatie te werken. Er is een reddingsplan, maar dat stuit nog op 1 hindernis: de 5000 werknemers die te horen kregen dat ze 5,8 procent van hun salaris moesten inleveren, zijn naar de vakbond gestapt. Die is op zijn beurt naar de rechter gestapt. Als uit deze procedure komt dat het personeel niet inlevert, is het warenhuis bang dat ook de andere stakeholders hun steun intrekken en sterft het merk 2 jaar voor zijn 130e verjaardag een pijnlijke dood.

Is het de verschuiving naar online die ervoor zorgt dat de stenen warenhuizen wankelen? Of schuilt er meer in? Zijn het misschien de meer gespecialiseerde prijsvechters die de steeds kritischer wordende consument overtuigen met hun voordeligere aanbod? Wat het ook is, er is een hoop aan het veranderen in de retailsector.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *